![](/media/lib/229/n-neurony-myszy-0993344e481d788fa3a44cedcddcf64b.jpg)
U myszy znieczulenie ogólne na wczesnych etapach życia zaburza rozwój mózgu
10 lipca 2017, 12:31Eksperymenty na nowo narodzonych myszach wykazały, że izofluran, środek do znieczulenia ogólnego, prowadzi do przewlekłej, nieprawidłowej aktywacji szlaku kinazy mTOR, który odgrywa kluczową rolę w rozwoju mózgu.
![](/media/lib/500/n-mozg-e3403137b9eff7784a4d691b578f95c0.jpg)
Nasz mózg zmienia się, gdy jako dorośli uczymy się języka obcego
19 stycznia 2024, 06:44Gdy jako dorośli uczymy się obcego języka, w naszym mózgu zachodzą istotne zmiany w połączeniach pomiędzy kluczowymi regionami odpowiedzialnymi za komunikację słowną, dowiedli naukowcy z Instytutu Ludzkiego Poznania i Nauk o Mózgu. Uczeni zorganizowali intensywny kurs nauki języka niemieckiego dla arabskojęzycznych uchodźców z Syrii, a jego częścią były badania mózgów uczestników kursu za pomocą rezonansu magnetycznego (MRI).
Wygimnastykowany mózg schizofrenika
17 kwietnia 2009, 08:36Charakterystyczne dla schizofrenii objawy psychotyczne, np. urojenia, można wyeliminować za pomocą leków. Chorzy uskarżają się jednak na problemy poznawcze, w tym zaburzenia uczenia, zapamiętywania czy podejmowania decyzji. Trudno się ich pozbyć, a przez nie pacjenci nie radzą sobie w kontaktach z innymi ludźmi i nie potrafią zagrzać dłużej miejsca w żadnej pracy. Rozwiązaniem może być program komputerowy do specjalnej gimnastyki mózgu.
![](/media/lib/40/kolejka-3e653f503d4b1dea6c06ab25df43c115.jpg)
Alkohol pomaga... zapamiętywać i uczyć się
12 kwietnia 2011, 17:08O tym, że alkohol negatywnie wpływa na pamięć i uczenie się wiedzą wszyscy. Jednak, jak się okazuje, to tylko jedna strona medalu. Badacze z Waggoner Center for Alcohol and Addiction Reasearch na University of Texas przekonują, że alkohol pomaga niektórym obszarom mózgu uczyć się i zapamiętywać.
![](/media/lib/160/n-d_wave_one_system(2)-f7d0adb99e96894c8e6aa330741dc2d6.jpg)
Powstało Kwantowe Laboratorium Sztucznej Inteligencji
20 maja 2013, 13:10Google i NASA we współpracy z grupą uczelni wyższych skupionych w Universities Space Research Association (USRA) utworzyły wspólne Quantum Artificial Intelligence Lab (Kwantowe Laboratorium Sztucznej Inteligencji). Laboratorium będzie korzystało z najbardziej zaawansowanej maszyny kwantowej, jaką obecnie dysponujemy, czyli z komputera D-Wave Two
![](/media/lib/150/n-hamburger-22a8ce1bcea8ab42ccd82d8fb8d64307.jpg)
Dieta wysokotłuszczowa sprawia, że mikroglej fagocytuje synapsy
27 listopada 2015, 12:45Wysokotłuszczowa dieta nie tylko wywołuje otyłość, ale i skłania zwykle aktywny mikroglej do prowadzenia osiadłego trybu życia. Skutkuje to zniszczeniem synaps.
![](/media/lib/229/n-neurony-myszy-0993344e481d788fa3a44cedcddcf64b.jpg)
Lek na astmę pomaga w walce z demencjami
11 czerwca 2018, 11:03Za pomocą zileutonu (leku sprzedawanego pod nazwą ZYLFO) udało się u myszy odwrócić objawy demencji wywołane patologią białka tau.
![Ukośnik z rodzaju Xysticusautor: Olaf Leillingerlicencja: Creative Commons](/media/lib/4/1174500230_926754-c1fb912585089a63b67ad190e10fd200.jpeg)
Strachem można się zarazić
21 marca 2007, 17:59Możemy nauczyć się odczuwać strach, widząc przerażenie kogoś innego. W obu sytuacjach aktywowana jest bowiem ta sama część mózgu. Dlatego m.in. ludzie boją się węży albo pająków, mimo że bardzo rzadko lub nigdy się z nimi nie stykali (Social Cognitive and Affective Neuroscience).
![](/media/lib/28/tabletki-eec1ae25114c06ecca93e9f9a9db3ee9.jpg)
Magnezowa pamięć
2 lutego 2010, 09:12Najnowsze badania pokazują, że podwyższony poziom magnezu w mózgu usprawnia pamięć i uczenie u młodych oraz starszych szczurów. Oznacza to, że zwiększenie podaży magnezu również w przypadku ludzi stanowi wartościową strategię wspomagania zdolności poznawczych. Prawdziwa jest też zapewne odwrotna zależność i zbyt niski poziom tego pierwiastka przyspiesza pogorszenie pamięci u starzejących się osób (Neuron).
![](/media/lib/86/n-mozg-181e513fc1112de5e1e3866d55daece6.jpg)
Jak uczymy się lęku?
12 grudnia 2011, 09:54Po raz pierwszy udało się wykazać, że kora mózgowa, obszar uznawany przede wszystkim za siedlisko wyższych funkcji poznawczych, pełni również ważną rolę w uczeniu emocjonalnym.